Gia Đình Anh Ngữ TRƯỞNG THÀNH - SOLO English Home. Biết Tiếng Anh, Biết Chính Mình! - Knowing English, Knowing Ourselves!Since 2011

Thứ Ba, 13 tháng 12, 2016

ĐỊNH HƯỚNG HỌC TIẾNG ANH CỦA BẠN ĐÃ ĐÚNG?-YOUR RIGHT DECIDED WAY OF LEARNING ENGLISH?


Để học tiếng Anh hiệu quả và thành công thì yếu tố bản thân mỗi người là quan trọng và có tính chất quyết định hơn cả. Việc bạn đến lớp hay trung tâm thì các giáo viên chỉ mang tính định hướng, hướng dẫn học tiếng Anh là chính.

Như vậy khi tiến hành học tiếng Anh và xác định việc học tập hiệu quả cho mình thì mỗi người ngoài việc căn cứ vào sự hướng dẫn học tiếng Anh của các giáo viên thì mỗi chúng ta phải có phương pháp và kế hoạch học tập cho riêng mình.

Bài viết dưới đây chia sẻ phương pháp học tiếng Anh hiệu quả thông qua sự hướng dẫn của các giáo viên tiếng Anh.

1. Học tập, ôn luyện tất cả các kiến thức trên lớp

Những kiến thức bạn được giáo viên dạy trên lớp là những kiến thức cơ bản và chủ yếu nhất nên đòi hỏi ta phải nắm vững chúng. Bởi để đi đến một mức độ cao hơn ta phải xuất phát từ những cái cơ bản, sơ khai nhất. Do đó hãy dành thời gian để học tập, ôn luyện các kiến thức được học trên lớp một cách tốt nhất.
Từ những kiến thức đó ta bắt đầu mở rộng để học các kiến thức tiếp theo nhằm nâng cao, trau dồi khả năng tiếng Anh của mình. Học tập một cách khoa học xoay quanh những vấn đề trọng tâm, cần thiết; tránh học lan man những kiến thức không cần thiết.

2. Chủ động học tập một cách hiệu quả

Yếu tố chủ động, tự giác đóng vai trò quan trọng trong việc học tiếng Anh. Khi bạn nhận thức được việc học tiếng Anh quan trọng như thế nào thì khi đó bạn mới có ý thức tự giác, chủ động lập kế hoạch cũng như thời gian học tập cho mình. Từ đó mới đem lại hiệu quả cao. Đồng thời biết sắp xếp thời gian học một cách linh hoạt để vừa đảm bảo cho việc học vừa không ảnh hưởng đến công việc.
Một điều quan trọng nữa là mỗi người cần chú tâm và lên kế hoạch học tập phù hợp để từ đó có định hướng học cho việc học tập một cách có định hướng và mục tiêu nhất định.

3. Học đi đôi với hành là yếu tố quan trọng và cần thiết

Học là điều quan trọng và không thể bỏ qua. Tuy nhiên để đảm bảo cho việc học tập hiệu quả và vận dụng những kiến thức được học vào thực tế thì việc thực hành là rất cần thiết và quan trọng. Hãy tiến hành giao tiếp thường xuyên, mỗi ngày để củng cố và trau dồi kiến thức tiếng Anh, lượng từ vựng đã học; đồng thời rèn luyện sự tự tin, chín chắn khi giao tiếp để phục vụ tốt cho công việc.
Như vậy ngoài sự hướng dẫn học tiếng Anh giao tiếp trên lớp của các giáo viên thì để học tiếng Anh hiệu quả đòi hỏi mỗi người phải có sự phấn đấu và quyết tâm là chính. Chính bạn mới quyết định sự thành công trong việc học tập tiếng Anh.

NHẬN THỨC NHƯ THẾ NÀO LÀ ĐÚNG ĐẮN KHI HỌC TIẾNG ANH?-HOW TO SENSE RIGHT IN LEARNING ENGLISH

nhan-thuc

Không cập nhật tiếng Anh ở lớp học với tiếng Anh thực tế

Chúng ta nên nhận thức này sớm để có thể khắc phục và hạn chế khoảng cách sai lệch ấy. Thực tế, nhiều sinh sau khi tốt nghiệp không thể dùng tiếng Anh trong giao tiếp, nói không ai hiểu do tính bất cập này, cứ nghĩ là mình học đúng, học tốt, nhưng họ lại thiếu giai đoạn thực tế, từ thực tế sẽ đánh giá, hướng họ đến con đường đúng đắn.
Nhận thức được sự bất cập, sẽ giúp cho người học học tập tích cực hơn, tìm cho mình phương pháp học tích cực và hiệu quả. Chẳng hạn, họ chủ động tìm đến môi trường ngoại ngữ có người bản xứ như câu lạc bộ tiếng Anh, các trung tâm ngoại ngữ, quán cà phê, hay thậm chí họ nắm bắt mọi cơ hội để giao tiếp với người nước ngoài…có như vậy họ mới biết mình thiếu sót gì, cần bổ sung những gì.

Nhìn nhận: học tiếng Anh không phải trò đùa

Học tiếng Anh tuy không khó, nhưng muốn đạt được chuẩn mực thì thật không dễ tí nào. Trong tục ngữ có câu “được này mất kia”, ý nói chúng ta phải biết hy sinh, không gì thành công một cách dễ dàng, khi chúng ta không đổ mồ hôi, không dấn thân, chịu khó thì không dễ gì thành công.
Học là phải hết mình, học đến nơi đến chốn, có như vậy mới thành công mỹ mãn.

Lựa chọn tài liệu học là quan trọng

Chúng ta nên tìm tài liệu tiếng Anh nào phải phù hợp với khả năng của mình, và đặc biệt phải do người bản xứ biên soạn, cho dù website tiếng Anh cũng phải tìm nguồn do người bản xứ viết, có như vậy, chúng ta mới không bị chệch hướng, có như vậy chúng ta mới tự tin những gì mình, mình sẽ ứng dụng là đúng, không gì phải e ngại, thiếu tự tin cả.
Như vậy, chúng ta sau khi đọc phần này sẽ tự biết tìm nguồn tài liệu gì để học cho thật chính thống.

Có phương pháp học phù hợp sẽ kích thích cho việc học hiệu quả

Điều này dễ hiểu khi biết rằng mỗi người có một sở thích khác nhau, cho nên phương pháp học ngoại ngữ cũng khác biệt nhau ở từng người. Các bạn nên tìm cho mình một phương pháp phù hợp, đương nhiên phương pháp này cũng còn tùy vào môi trường thực tế nơi bạn ở nữa. Có người dùng âm nhạc (English songs) để luyện ngữ âm, có người dùng thơ để thuộc văn phạm tiếng Anh, có người dùng hình ảnh, tranh vẽ để nhớ lâu từ vựng, có người sử dụng những banner ngoài trời để học từ vựng, có người học trong lúc ngủ để luyện nghe….

Học hiệu quả để tiết kiệm thời gian và công sức

Người ta nói đường nào cũng về La Mã, tuy nhiên sẽ có một con đường ngắn nhất, nhanh nhất để về đến đích. Trong phương pháp học ngoại ngữ cũng vậy, các bạn cũng nên tìm cho mình một phương pháp ngắn nhất, hiệu quả nhất để đạt chuẩn mực dịch thuật. Chẳng hạn, các bạn nên thay đổi thói quen dùng từ điển anh-anh, thay vì từ điển việt-anh, hay anh-việt để tra cứu từng vựng mới, hoặc đọc những tin tức bằng tiếng Anh trước, sau đó đọc bản tin tiếng Việt để kiểm chứng hiểu biết của mình…

Biết bắt chước khôn ngoan

Các bạn hãy tưởng tượng một đứa bé, trước khi phát âm nói, trước đó một thời gian dài, nó chỉ lắng nghe, nhận thức, phân biệt âm từ, phản ánh vào não… sau đó mới nói, như vậy vô hình chung, nghe trước nói sau. Việc học ngoại ngữ cũng vậy, chúng ta phải biết bắt chước, bắt chước ở đây là tập hợp tất cả những gì người bản xứ nói, viết, sử dụng, sau đó phân tích và mới đem vào sử dụng, đừng vội sử dụng ngay khi chưa hiểu rõ về nó.

KỸ NĂNG MỀM-SOFT SKILLS

Youth in Transition

Soft Skills to Pay the Bills — Mastering Soft Skills for Workplace Success

Cover of the Soft Skills Publication: Soft Skills - to Pay the Bills.  Mastering Soft Skills for Workplace Success


Overview

"Skills to Pay the Bills: Mastering Soft Skills for Workplace Success," is a curriculum developed by ODEP focused on teaching "soft" or workforce readiness skills to youth, including youth with disabilities. Created for youth development professionals as an introduction to workplace interpersonal and professional skills, the curriculum is targeted for youth ages 14 to 21 in both in-school and out-of-school environments. The basic structure of the program is comprised of modular, hands-on, engaging activities that focus on six key skill areas: communication, enthusiasm and attitude, teamwork, networking, problem solving and critical thinking, and professionalism.

Soft Skill #1: Communication

The activities in this section will not only help participants practice and recognize how they provide information to others, but also help them consider how others may prefer to receive information. It is important to reinforce with participants that communication skills involve give and take — and they can, indeed, be learned and strengthened over time.

Soft Skill #2: Enthusiasm & Attitude

The activities in this section seek to teach participants about the importance of enthusiasm and a positive attitude in the workplace. Participants will hear strategies for turning negative thinking into positive thinking and displaying and discussing enthusiasm during an interview and on the job.

Soft Skill #3: Teamwork

The activities in this section seek to teach participants about the importance of teamwork to workplace success and the specific role each individual on a team may play. Participants will learn about positive teamwork behavior and discover how their own conduct can impact others on a team.

Soft Skill #4: Networking

The activities in this section focus on the process of networking and its relevance and importance to career development. Participants will learn about taking initiative and overcoming fear, informational interviewing, as well as potential guidelines to consider when using social networks, texting, and email for networking purposes.

Soft Skill #5: Problem Solving & Critical Thinking

The activities in this section focus on learning how to solve problems in a variety of ways in the workplace. Participants will hear about how to properly tell the difference among criticism, praise, and feedback and reacting appropriately. The section will also review strategies for making ethical decisions, solving problems on a team with others, and learning how to take into account others' perceptions when assessing actions or statements in the workplace.

Soft Skill #6: Professionalism

The activities in this section focus on each of the five individual soft skills presented in this publication (communication, enthusiasm/attitude, teamwork, networking, and problem solving/critical thinking), but in a broader framework. This is because professionalism, is not one skill but the blending and integration of a variety of skills.


KỸ NĂNG MỀM-SOFT SKILLS

Why Soft Skills Matter?

Making Sure Your Hard Skills Shine


Stand out from the crowd
To get, and keep, a job you typically need a repertoire of technical skills. Dentists need to know how to fill cavities. Secretaries need to type 100+ words per minute. Accountants need to be certified.
Beyond the technical skills, though, which dentist do you go to? The one who is pleasant and takes time to answer your questions; or the one who treats you like a number in a long line of numbered mouths?
Which secretary do you retain when times are lean? The one whose attitude is positive and upbeat, and who is always willing to help; or the one who is inflexible and has a hard time admitting mistakes?
Likewise, think about accountants. The one who has a great work ethic and encourages his colleagues is the one who will, most likely, excel in his position and organization.
In these situations, and all the others like them, it's the soft skills that matter.
While your technical skills may get your foot in the door, your people skills are what open most of the doors to come. Your work ethic, your attitude, your communication skills, your emotional intelligence and a whole host of other personal attributes are the soft skills that are crucial for career success.
With these soft skills you can excel as a leader. Problem solving, delegating, motivating, and team building are all much easier if you have good soft skills. Knowing how to get along with people – and displaying a positive attitude – are crucial for success.
The problem is, the importance of these soft skills is often undervalued, and there is far less training provided for them than hard skills. For some reason, organizations seem to expect people know how to behave on the job. They tend to assume that everyone knows and understands the importance of being on time, taking initiative, being friendly, and producing high quality work.

The Soft Skills Gap – Do You Have One?

When your workforce has lots of technical skills but an absence of soft skills, you have a soft skills gap. Soft skills are what accompany the hard skills, and help your organization use its technical expertise to full advantage.
  • If you're really good at getting clients, and not so good at retaining them, chances are you have a soft skills gap.
  • If you have lots of staff turnover and have to keep retraining people, chances are you have a soft skills gap.
  • When you have lots of managers but no real leaders – that's a soft skills gap.
In fact, whenever you are unable to capitalize on the wealth of knowledge, experience and proficiency within your team, then you should be assessing the level of communication and interpersonal skills that are present in your organization.
The workplace has evolved an interpersonal dynamic that can't be ignored. The acts of listening, presenting ideas, resolving conflict, and fostering an open and honest work environment all come down to knowing how to build and maintain relationships with people. It's those relationships that allow people to participate fully in team projects, show appreciation for others, and enlist support for their projects.
It's important for you to recognize the vital role soft skills play within your team and not only work on developing them within yourself, but encourage their development throughout the organization. Areas to examine and evaluate include:
The more of these things you see around you, the better people's soft skills are likely to be within your organization. These all have a significant impact on the attitude a person brings to interactions with clients, customers, colleagues, supervisors, and other stakeholders. The more positive someone's attitude is, the better that person's relationships will be. That's what fosters great team performance, and leads people to contribute strongly to the organization's vision and strategy.

Note:

Traditionally, people don't receive adequate soft skills training – either during vocational instruction or as part of on-the-job training. That's why services like MindTools.com are great for helping people build great people-skills.

Key Points

Soft skills are increasingly becoming the hard skills of today's work force. It's just not enough to be highly trained in technical skills, without developing the softer, interpersonal and relationship-building skills that help people to communicate and collaborate effectively.
These people skills are more critical than ever as organizations struggle to find meaningful ways to remain competitive and be productive. Teamwork, leadership, and communication are underpinned by soft skills development. Since each is an essential element for organizational and personal success, developing these skills is very important and does matter… a lot!

KỸ NĂNG MỀM KHI TÌM VIỆC LÀM-SOFT SKILLS FOR JOBS

List of Soft Skills

Soft Skills for Resumes, Cover Letters, and Interviews

Copyright Adam Lubroth / Digital Vision / Getty Images
What are soft skills, and why do you need them? Soft skills are the personal attributes you need to succeed in the workplace. Regardless of the job you're applying for, you need at least some soft skills. The other type of skill set employers seek are hard skills directly relevant to the job they are hiring for. There is a difference between each type of skill, and how they prepare you for employment.
Hard skills often get more attention in job search advice, because they’re easier to acquire. That might sound strange, given that hard skills can include things like data analysis, project management, and very specific and highly technical coding and programming skills. How can something be “easy,” if it takes years to learn?
No skills are really easy to pick up, even if you’re talented and dedicated to learning. But, the fact is, if you have the aptitude, you can acquire almost any technical skill, given enough time and practice. Soft skills, on the other hand, take more awareness. For instance, you can take a class in effective communication, but unless you’re attuned to your coworkers and interested in listening as well as talking, you won’t become adept.

The Skills Employers Want

Recruiters and hiring managers want both hard and soft skills in their new hires. To find out which ones will help your resume stand out, review the job description for keywords you can incorporate into your resume and cover letter.
Matching your resume and cover letter to the job description, as closely you can, will help you get chosen for a job interview.
Of course, it helps to know what you’re looking for, so here's a list of soft skills for resumes, cover letters, job applications, and interviews. Because required skills will vary based on the job for which you're applying, and you can’t always count on job descriptions to give you the full picture, it’s also in your best interests to review our list of ​​skills listed by type of skill.

Soft Skills List

A - D
E - G
  • Effective Communicator
  • Emotion Management
  • Emotional Intelligence
  • Empathetic
  • Energetic
  • Enthusiastic
  • Ergonomic Sensitivity
  • Establish Interpersonal Relationships
  • Experience Dealing with Difficult Personalities
  • Experience
  • Facilitating
  • Flexible
  • Follow Instructions
  • Follow Regulations
  • Follow Rules
  • Friendly
  • Functions Well Under Pressure
  • Giving Feedback
  • Good at Networking
  • Good at Storytelling
  • Good Attitude
H -  O
  • High Energy
  • Highly Organized
  • Highly Recommended
  • Honest
  • Independent
  • Influence/Persuasive
P - R
  • Patience
  • Perform Effectively in a Deadline Environment
  • Performance Management
  • Perseverance
  • Persistence
  • Persuasion
  • Physical Communication
  • Planning
  • Positive Work Ethic
  • Possess Business Ethics
  • Presentation
  • Problem Solving
  • Process Improvement
  • Proper Business Etiquette
  • Public Speaking
  • Punctual
  • Quick-witted
  • Read Body Language
  • Reliable
  • Research
  • Resilient
  • Resolving Issues
  • Respectful
  • Respectable
  • Results Oriented
S - U
  • Safety Conscious
  • Scheduling
  • Self-awareness
  • Self-directed
  • Self-monitoring
  • Self-supervising
  • Selling Skills
  • Sense of Humor
  • Stay on Task
  • Strategic Planning
  • Stress Management
  • Successful Coach
  • Supervising
  • Take Criticism
  • Talent Management
  • Team Building
  • Team Player
  • Technology Savvy
  • Technology Trend Awareness
  • Thinks Outside the Box
  • Time Management
  • Tolerant of Change and Uncertainty
  • Train the Trainer
  • Trainable
  • Training
  • Troubleshooter
V - Z
  • Value Education
  • Verbal Communication
  • Visual Communication
  • Well Groomed
  • Willing to Accept Feedback
  • Willingness to Learn
  • Work Well Under Pressure
  • Work-Life Balance
  • Writing Experience
  • Writing Reports and Proposals
  • Writing Skills